Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان 
در نشست با اصحاب رسانه  با اشاره به رشد سرسام آور جمعیت در زاهدان به ویژه  در نقاط حاشیه شهر  اظهار کرد: زاهدان ۹۰۰ هزار نفر را در خود جای داده که این جمعیت ۲.۵ برابر منابع آبی است برای تامین آب مورد نیاز این جمعیت چند طرح در دستور کار قرار گرفت که مهم ترین انتقال آب از زابل به زاهدان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
قاسمی افزود: با توجه به مباحث پدافندی قرار شد ۲ خط ۹۰۰ میلی متر از چاه نیمه ها به زاهدان منتقل شود که یک خط در دهه ۸۰ وارد مدار بهره برداری شد، آن زمان جمعیت نرمالی را شاهد بودیم، اما بعد از بهتر شدن وضعیت آب، با سرریز جمعیت در این کلانشهر مواجه شدیم که شهر را با مشکلات جدی مواجه کرد.

او  با اشاره به این که زمانی که خط اول زابل - زاهدان وارد مدار شد ۵۰ درصد شهر را به خود وابسته کرد، گفت: تصمیم دوم برای تامین آب مورد نیاز این بود که از ظرفیت شور استفاده و شیرین سازی کنیم، در این راستا آب شیرین ایجاد شد و ظرفیت آن را نیز افزایش دادیم.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان افزود:  ۲ هزار و هفتصد و پنجاه لیتر در ثانیه نیاز آبی زاهدان است که فقط هزار و ۷۵۰ لیتر تولید می‌شود و با کمبود هزار لیتری مواجه هستیم که این مهم جدی است، باید برای این شهر فکر دیگری شود.
 
او ادامه داد: از دهه ۹۰ خط دوم خط انتقال آب از زابل به زاهدان آغاز شد، اما به مرحله نهایی نرسید که اگر بهره برداری می‌شد با این کمبود مواجه نبودیم، از سویی اراضی در غرب داشتیم که بافت شهری خوبی داشت، تصمیم گرفتیم شبکه آب را ایجاد کنیم که بیش از ۶۰ درصد اشتراک وصل شده و سعی می‌کنیم تا پایان سال صد درصدی شود.
 
 قاسمی گفت: با اضافه شدن این جمعیت و همچنین اگر بخواهیم مشترکین آب شور هم از نوع شرب بهره‌مند شوند، باید هزار و دویست و پنجاه لیتر آب داشته باشیم که خط دوم انتقال آب را طلب می‌کند، اما این خط به چالش خورد و امیدی نداریم که طی چهار سال آینده به بهره برداری برسد.
 
او افزود: با توجه به این مشکلات تمهیداتی اندیشیده شد و ۱۲۰ لیتر در ثانیه افزایش برای ۹۹ داشتیم که با کرونا و با افزایش مصرف مواجه شدیم و از سویی به دلیل عدم مسافرت شاهد نگهداشت جمعیت بودیم که افزایش ۲۳ درصدی مصرف را رقم زد و تابستان سختی را گذراندیم.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: برای تابستان سال آینده از تصمیم گرفتیم با استفاده از ظرفیت خط انتقال آب از زابل به زاهدان، استفاده کنیم که در نزدیکی زاهدان چاه‌هایی حفر و با اضافه شدن پمپ ها، موفق به افزایش ۲۵۰ لیتر آب در ثانیه شدیم که می‌تواند ۲۱ هزار مشترک را در تابستان از تنش نجات دهد.
 
او  گفت: این خط در زمان اتصال با حادثه مواجه شد که با کار جهادی موفق به رفع آن شدیم، این اتفاق تنش آبی چند روزه را در زاهدان رقم زد که برای کاهش اثرات آن آبرسانی سقایی به وسیله ۶۰ تانکر توسط ۱۲۰ نیرو انجام و محصول ۲۱ آب شیرین کن به منظور اعطای آب رایگان به مردم، خریداری شد.
 
به گفته قاسمی، برنامه ریزی کردیم که این طرح تا خرداد وارد مدار شود آب شیرین کن جدید زاهدان نیز با تولید ۱۵ هزار مترمکعب آب تا پایان سال، تست و نهایی می‌شود که ۱۵ هزار نفر از آن بهره‌مند خواهند شد، با اجرای این طرح‌ها تابستان بهتری را پیش بینی می‌کنیم، اما صد در صد کمبود آبی از بین نمی‌رود.
 
وی بیان کرد: هویت انسان امروزی با توجه به فراگیر شدن ارتباطات و از بین رفتن مرزها، ماهیت بین المللی پیدا کرده است که در این عرصه ارتباطات حرف اول را می‌زند.
 
قاسمی با بیان این که رسانه‌ها نقش زیادی در تقویت اعتماد ملی یا ایجاد تفرقه دارند، افزود: هر خبری که پخش می‌شود، اگر به صحت آن توجه نشود می‌تواند تحت الشعاع قرار گیرد، چراکه آن سوی مرز اتاق فکر‌هایی وجود دارد که می‌خواهد از هر اتفاقی بر ضد نظام بهره برداری کند، با همکاری و همدلی رسانه‌ای توانستیم تنش آبی چند روز گذشته زاهدان را به بهترین شکل مدیریت کنیم که این همگامی جای تقدیر دارد.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: انتشار اخبار کذب شعله‌های ناامیدی را بیشتر می‌کند که با دامن زدن به موضوع‌های مختلف در آن سوی مرز‌ها ناامیدی مطلق به وجود می‌آید، بنابراین انتظار می‌رود که بتوانیم به همراه هم امید و همدلی را در دل مردم زنده کنیم.

انتهای پیام/ع
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت آب و فاضلاب آب شیرین کن تنش آبی بهره برداری انتقال آب آب شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد

«شکرستان» با پردازش‌های خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانمایی‌های موفق رسانه ملی است که می‌توان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیه‌کننده «شکرستان» روند شکل‌گیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.

سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکل‌گیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدف‌گذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروه‌های سنی مختلف واقع شود.

وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامه‌ای به این شکل در کشور نداشتیم و می‌خواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. می‌خواستیم این پویانمایی همچون آینه‌ای، بازتاب‌دهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب می‌بیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.

تهیه‌کننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترین‌های ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاش‌های صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.

 هم‌نوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان

صفوی گفت: اگر دقت کنید مهم‌ترین مسئله‌ای که در «شکرستان» به چشم می‌خورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را می‌بیند، به‌خصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا می‌شود و با شخصیت‌های داستان و هنرمندان پشت‌صحنه همذات‌پنداری می‌کند. به‌عنوان‌مثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هم‌مسیر می‌شود و در کنار داستان شخصیت‌های فرهنگی را نیز می‌شناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمی‌ماند.

وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبه‌رو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را می‌بیند، می‌داند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را می‌بینیم یا در طراحی لباس‌ها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.

صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکت‌های خیمه‌شب‌بازی الهام گرفته‌ایم و از همه مهم‌تر ساختار تعزیه‌ای و معین‌البکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر می‌شود و مخاطب را شکار می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیت‌ها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیت‌ها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیت‌هایی که در این پویانمایی می‌بینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محله‌های قدیمی‌شهرستان‌ها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطا‌های رهگذران را گوشزد می‌کند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم می‌ریزد. صفوی افزود: همه شخصیت‌های «شکرستان» را در زندگی روزمره به‌خصوص نسل قبل می‌بینیم و می‌شناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کرده‌ایم.

این تهیه‌کننده در خصوص مانایی شخصیت‌ها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد می‌مانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شده‌اند و مابازای آنان را دیده‌ایم و می‌شناسیم.

 زنده‌نمایی در شکرستان

صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زنده‌نمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استاندارد‌ها و بهترین روش‌ها و دستگاه‌ها نیست، بلکه زنده‌نمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشه‌ای بیرون می‌آید. در این‌صورت مخاطب فکر نمی‌کند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی می‌کند و وقتی شخصیت از صفحه شیشه‌ای و پرده سینما بیرون می‌آید، اثر محبوبی می‌شود.

«شکرستان» هم‌اکنون همچون جوانی ۱۸‌ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشه‌های طرح در سنت‌های روایی، قصه‌گویی، نمایشی و سنت‌های هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار می‌ماند. وقتی فکر را خودی و درونی‌سازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هم‌اکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.

 وی افزود: همان‌طور که می‌دانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنی‌ها آن را طوری خودی‌سازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.

 محبوبیت این اهالی شیرین

وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضرب‌المثل‌ها، متل‌ها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیت‌های آن به شمار می‌رود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضرب‌المثل‌ها، در ابتدا داستان روی قصه‌های قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضرب‌المثل‌ها استفاده کردیم.

 پرهیز از تکرارزدگی

تهیه‌کننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامه‌ای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کار‌ها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیت‌ها و ایجاد فضا‌ها و ماجرا‌های جدید که به همت اتاق فکر میسر می‌شود. صفوی ادامه داد: در فصل‌های جدید به‌سراغ موضوعات جدیدی مثل محیط‌زیست، فناوری‌های جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفته‌ایم.

صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دوره‌ای از «شکرستان» سعی کردیم ایده‌های خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداخت‌ها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصل‌ها را می‌توان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. به‌عنوان‌مثال در فصلی که دوگانه‌ای بین ننه‌قمر و اسکندر شکل می‌گیرد از فصل‌های جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجرا‌های خنده‌داری را رقم می‌زند. معمولاً انتخاب برخی شخصیت‌ها باعث محبوبیت بعضی از قسمت‌ها می‌شود.

صفوی با مهم دانستن فکر‌های خوب در برنامه‌سازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلم‌نامه‌نویس برسد، افراد صاحب‌نظری، چون قصه‌نویس، روان‌شناس، جامعه‌شناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرح‌شده را به به نقد می‌کشند و مسیر داستان‌سرایی را مشخص می‌کنند.

 پویانمایی در دوران تحول

تهیه‌کننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحله‌به‌مرحله و خوب پیش می‌رود، اما مهم‌ترین بحثی که به نظرم می‌رسد، به‌غیراز توجه به محتوا باید به شکل‌های جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکل‌های جدید و ترکیب جذاب با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکل‌های جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس می‌شود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.

صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکل‌های نوین این امکان را به منِ برنامه‌ساز می‌دهد که روایت‌های فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون متر مکعب آب طی چند روز اخیر پشت سد کوثر ذخیره شد
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز رهاسازی می‌شود
  • ظرفیت تصفیه خانه‌های آب کرج ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • طرح ملی آبرسانی به شهر تفرش در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد